sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Kirjoitus: Sota

Kaikki ovat nähneet kuvia tai kuulleet tarinoita sodasta. Jokainen tietää, että sota on ihmisten pahuutta. Sota ei ole mukavaa. Se on helvettiä. Jos sodassa ihminen ei kuole, hän traumatisoituu, tuntee pahaa oloa ja kuihtuu.

Minulla on sota oman pääni sisällä. Se lakkaa ainoastaan silloin, kun nukun (jos en satu näkemään painajaisia) ja kun olen saanut pääni sekaisin alkoholilla tai lääkkeillä. Olen sotinut itseäni vastaan jo kaksi vuosikymmentä. Lapsena se ei ollut yhtä rankkaa kuin nykyään. Kun olin lapsi, tunsin vain etten kuulu joukkoon, että olen jollain tavalla viallinen.

Teini-ikäisenä sodankäynti pääni sisällä vain voimistui ja voimistui. Joka päivä tunsin suurta tuskaa. En nähnyt asioita ja ihmisiä niin kauniina ja hyvinä, kuin muut olisivat saattaneet nähdä. Minä näin asiat ja ihmiset rumina, pahoina ja ilkeinä. Koko maailma oli minun silmissäni niin paha, etten pystynyt käsittämään saati hyväksymään asiaa.

Lopulta kuihduin. En kestänyt enää. En kestänyt isoveljen itsemurhayritystä enkä koulukiusaamista. En kestänyt enää maailmaa, joka oli paha ja pysyi pahana. Olin pettynyt itseeni, sillä en ollutkaan pystynyt olemaan niin vahva, kuin olisin halunnut. En pystynytkään pitämään kaikkia asioita sisälläni. Sinä yönä, kun kuihduin kasaan ja minusta tuli taas haavoittuvainen pieni tyttö, en nukkunut tippaakaan. Pyörin sängyssä, itkin ja vatvoin ajatuksia päässäni. Mitä äitikin nyt ajattelee, kun en pysty käymään koulua? Minun piti olla vahva! Olen pettymys koko perheelleni!

Aamulla äitini tuli herättelemään minua, mutta minä istuin sängyssäni ja itkin. Itkin koko sieluni voimin, itkin, itkin, itkin. Itku ei loppunut. Itku jatkui, kun istuimme terveyskeskuksen odotushuoneessa. Itku jatkui, kun mukavan oloinen naislääkäri kirjoitti lähetteen nuorisopsykiatriselle osastolle. Itku yltyi, kun astuin osaston ovista sisään ja äitini lähti pois. Silmäni olivat punaiset ja turvonneet, mutta minä itkin. Itkin niin paljon, että aloin jo miettimään, mistä nämä kaikki kyyneleet oikein tulivat? Miten niitä riitti niin paljon? Miksi ne eivät tuntuneet loppuvan koskaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti